Lecitin untuk clogged duct / bengkak susu

9:25 PM ida ahmad 0 Comments

Ibu mengsyorkan lecitin Shaklee untuk ibu yang mengalami clogged duct iaitu saluran susu tersumbat. Bagaimana nak tahu jika ibu mengalami clogged duct? Selepas menyusu badan atau mengepam susu, payudara sepatutnya tidak penuh seperti sebelumnya dengan syarat anak minum banyak. Jika payudara masih lagi bengkak dan menyakitkan, kadang-kadang sampai ibu demam, kemungkinan clogged duct / bengkak susu / liang susu tersumbat berlaku. Ibu boleh mengambil lecitin dan melakukan petua seperti di bawah. Selalunya ibu berpantang akan mengalami bengkak payudara tapi masalah ni tidak terhad pada ibu berpantang sahaja. Jika production susu banyak sepanjang penyusuan, tetapi susu gagal dikeluarkan, bengkak payudara boleh berlaku bila-bila masa.



demam bengkak susu 


Petua jika berlaku bengkak susu, clogged duct / saluran susu tersumbat?


> Amalkan lecitin shaklee

> Mandi shower air suam dan halakan air ka atas payudara

> Lakukan urutan payudara untuk melancarkan proses penyusuan

> Lakukan marmet, mengeluarkan susu dengan tangan selain dari mengepam

> Letak daun kobis yang disejukkan

> Perhatikan lubang-lubang pada puting payudara semasa berdiri di hadapan cermin untuk mengenal pasti liang yang tersumbat. Keluarkan susu yang tersumbat secara berhati-hati

> Menyusu bayi sekerap mungkin

ibu gembira anak gembira jika tidak bengkak susu


Bagaimana lecitin boleh membantu liang payudara tersumbat a.k.a clogged duct?




Kemungkinan besar lecitin membantu masalah clogged duct ( plugged duct) dengan sifat lecitin yang mengurangkan kelikatan susu dengan meningkatkan peratusan asid lemak poli tak tepu dalam susu. Lecitin sememangnya berfungsi memecahkan lemak di saluran darah dan digunakan oleh orang yang nak kurus dan turunkan paras kolestrol.



Selain itu, lecitin biasa digunakan sebagai pengemulsi iaitu bahan penstabil dalam makanan seperti coklat. Lecitin ni special sebab ada unsur hidrofobik dan hidrofilik. Hidrofobik bermaksud ada pertalian dengan minyak dan lemak. Hidrofilik bermaksud mempunyai pertalian dengan air. Kepekatan dalam susu ibu semasa clogged duct terjadi dikurangkan dengan pengambilan lecitin untuk membantu masalah ini.



gambar bengkak susu, clogged duct



The reason why lecithin may help resolve and prevent plugged ducts is not clear. PerDr. Jack Newman, “It may do this by decreasing the viscosity (stickiness) of the milk by increasing the percentage of polyunsaturated fatty acids in the milk.” Lecithin is an emulsifier (used to keep fats/oils dispersed and in suspension): phospholipid molecules (such as lecithin) contain hydrophobic and hydrophilic elements; the hydrophobic portion has an affinity for fats and oils, and the hydrophilic portion has an affinity for water.


Cara makan lecitin untuk atasi clogged duct !


Tidak syak lagi, Lecithin Shaklee disyorkan untuk membantu masalah saluran bengkak susu atau plugged duct. Masalah ini perlu diatasi sebelum menjadi lebih serius seperti sakit 'mastitis', pengambilan antibiotik atau pembedahan. Dos yang disyorkan biasa untuk masalah plugged duct atau liang susu tersumbat adalah 3600-4800 mg lesitin setiap hari, atau 3-4 kali sehari mengikut kandungan kapsul lecitin. 1 kapsul lecitin shaklee mengandungi 520mg. Jadi, ibu boleh ambil 7-9 kapsul selama mengalami bengkak susu yang teruk. Selepas satu atau dua minggu keadaan ibu semakin pulih, ibu boleh mengurangkan dos ke 3-6 kapsul. Jika tidak ada liang susu tersumbat dalam satu ke 2 minggu, ibu boleh mengurangkan pengambilan lecitin secara gradually. Ibu mungkin perlu terus mengambil 1-2 kapsul setiap hari jika clogged duct masih berlaku sebaik sahaja tidak mengambil lecitin.


Banyaknyaaaa!! Tak overdose kaa??


Menurut "The Doctor’s Vitamin and Mineral Encyclopedia" oleh Sheldon Saul Hendler, MD, Ph.D. (1990, ms. 258-269), dos maksimum lesitin adalah 50 gram sehari. Syor dos maksimum untuk clogged duct ialah 4.8 gram sehari, kurang daripada 1/10 daripada dos maksimum yang disarankan. Jadi, ia selamat untuk ibu menyusu mengambilnya.



teknik lekapan yang betul ibu menyusu elak bengkak susu

HOT Tip !!!




✔️ ibu menyusu yang alami masalah kekurangan susu boleh ambil set penyusuan susu ibu yang super awesome ni.

✔️ baca kelebihan lecitin lain seperti untuk KURUS, pelembab, ekzema & untuk OTAK cergas!

✔️ selain lecitin, yang nak kurus boleh top up herblax dan alfalfa menjadi set slimming basic.

✔️ ibu menyusu yang sedang mengambil ESP untuk menambah susu dan kesihatan tetapi sedang mengalami bengkak susu boleh menghentikan pengambilan ESP sementara. Bila bengkak susu sudah pulih, boleh amalkan ESP semula.



Semoga bermanfaat!



cara beli lecitin shaklee



Klik sahaja untuk beli Shaklee


-> Lecitin 

-> Set Penyusuan Premium

-> Set Slimming Basic 

Ibu anak-anak syurga,

Ida Khairani

Shaklee Independent Distributor 846056

013- 488 2382



Cara mudah jadi ahli shaklee







cars order shaklee







Email admin untuk pertanyaan

0 comments: