Menu anak picky eater

10:33 PM ida ahmad 5 Comments

Senang kalau dapat anak yang suka makan. Apa kita masak, dia makan dengan penuh selera. Lain pula halnya dengan anak teruna sorang saya ni. Makan ikut mood. Makan hanya sekadar alas perut.

Kalau nasi perlu disuap baru dijamah. Makanan kegemarannya adalah roti, telur rebus, cereal, mee, pasta & spageti. Itu pun ikut mood.

Orang kata kalau begini perlu diperbagaikan makanan kegemerannya. Namun, nazhan lebih suka yang plain. Pasta kosong. Bukan dengan sos spageti. Spageti kosong. Pernah saya buat spegeti goreng. Terus dia xnak makan. Padahal dah lapar sangat menunggu saya masak di dapur.

Apapun, ibu memang tak boleh give up dan perlu cuba juga panduan yang dikutip dari bahan bacaan. Matlamat kita makanan seimbang. Kalau tak suka sayur, harus hancurkan. Mana la nak tinggal zat2 tu ya. Jadi, baik kukus or rebus so that ada lagi nutrien dari sayuran. Nazhan ni, kalau ternampak ada very tiny warna hijau pun, dia suruh buang. Kalau berjaya masuk dalam mulut pun, pandai dia filter dan keluarkan balik.

Ayam goreng boleh juga diterima Nazhan. Yang goreng2 juga untuk ikan. Kalau masak merah or resepi lain yg orang lain meleleh air liur, relax ja dia jawab, 'No'. Sebab itu jugalah kalau menu nasi, ibu or abah kena suapkan atau dengan paksaan. Kalau dengan rela, nampak ja tak best, terus xnak. Cuba pun tak mahu.

Kalau untuk elak obesiti & makan berlebihan, tipsnya jangan makan depan tv. Jadi, untuk budak yg taknak makan ni, terbaliklahkan. Perlu makan depan tv dan penuh entertainment supaya mahu juga jamah makanan.





Solution untuk Nazhan:
-roti perlu sentiasa ada di rumah
-favourite roti dengan kaya
-cheese makan asing
-sandwish bakar dengan telur & mayonis
-buah yang dia suka hanyalah epal
-susu Pediasure coklat
-sehari sesudu Mealshake Shaklee campur dengan susu
-selang seli dengan sesudu Energizing Soy Protein Shaklee
-multivitamin jenis syrup sebab chewable tablet pun tak nak
-pasta & spageti direbus dengan minyak zaitun, garam & pati ayam
-cereal

Mood ibu bapa perlu tenang supaya masa makan tidak bertukar menjadi masa yang menyakitkan jiwa. Good luck super parents!



Ida Khairani
www.MySuperVitamins.com

Untuk pesanan, boleh hubungi admin@mysupervitamins.com atau walk in ke cawangan Shaklee dengan menyatakan id saya untuk dapatkan harga ahli. Trial pack TIADA di cawangan, hanya dari saya dan kumpulan Euphoria sahaja.

5 comments:

Yantie said...

sama macam eryna suka makan teloq rebus..tp telur kuning takmo..haha..

agaknya kalo picky eater menu sama ja..semo nk yg plain...at the moment favourite ialah nasi dgn kicap...huhu

ida ahmad said...

telur kuning tu kan suka melekat kat mulut.. kalau makan sendiri, dia tak makan juga kuning tu tp kalau aku gaul dengan nasi dan kena disuapkan tak da la kena filter.

yg si kecik tu ok ka?

Yantie said...

fatiha semo hentam..tengok badan la bam-bam..haha

rubaizah said...

amirul pun memilih makan.. jenuh nak pikir.. susah ati tgk dia x mkn dah dekat sebulan..

ida..ank ida milih mkn mcm dania.. tips yg berguna.. thanx.. jap gi nk korek tips potty training plak.. ehhe