Kenapa susu badan sedikit?

3:51 PM ida ahmad 1 Comments

WOOoo..sedih kalau kita berniat nak menyusukan anak kita tp susu tak banyak. Stress kalau sudah bersiap sedia nak pump tp hasilnya amat sedikit. Sedikit info kenapa ia terjadi.

Kenapa susu badan sikit atau production merudum?


  • Sesi perahan yang tidak konsisten,
  • Pengambilan air yang tidak seimbang dan selari dengan pemakanan,
  • Keletihan melampau, mood atau emosi yang tidak stabil,
  • Badan kekurangan nutrien penting dalam penghasilan susu seperti protien dan kalsium terutamanya dan beberapa faktor lain yang menyumbang ke arah ini.

Boleh ka susu saya bertambah kalau saya amalkan vitamin?

Supplement pada dasarnya membantu tubuh ibu menjadi sihat, lebih bertenaga, menstabilkan emosi dan mood serta untuk si ibu itu sentiasa berkeupayaan untuk menghasilkan susu ibu.

Namun walaubagaimanapun, sesi perahan yang konsisten, pengambilan air melebihi 3 liter sehari dan doa yang berterusan akan membantu lagi menjayakan penyusuan dengan pengambilan supplement.

Bagi yang menghadapi masalah kekurangan susu yang terlampau, disarankan mengambil 6 biji alfalfa sehari iaitu 2 pagi, 2 tengahari dan 2 malam.

Sesi perahan yang konsisten, pengambilan air melebihi 3 liter sehari dan DOA yang berterusan akan membantu lagi menjayakan penyusuan dengan pengambilan supplement.

Lebih banyak info dan cadangan supplement di sini. Hanya rm80 untuk 4 jenis vitamin selama sebulan dan kebaikannya untuk kesihatan secara keseluruhan bukan sekadar menggalakkan production susu.

1 comments:

This comment has been removed by a blog administrator.