Speech therapy part 1

4:25 PM ida ahmad 0 Comments

Tak lama lagi, kami akan berpindah. Hopefully.. Masa di Miri, saya dan husband ada buat plan utk Nazhan demi perkembangan pertuturan dia. Selepas buat apa yang dirancang, Nazhan menunjukkan perubahan yg sangat positif. Alhamdulillah, Allah mempermudahkan bagi kami.

1st saya contact BOLD, ngo di Penang untuk join playgroup sebab takut2 nk hantar Nazhan p sekolah lagi. Sebab lambat reply, kami pun hantar jgk ke sekolah. Hanya lebih kurang 3 bulan. Alhamdulillah, dia suka berkawan dan dah pandai alphanumerical, jugak sign language. Semua ni tetap diterapkan secara berterusan di rumah.

Dalam masa yg sama, BOLD pun response dan kami join play group tu yang khas untuk kanak2 special need. Dalam group Nazhan ada 2-4 org. Macam2 kes ada, antaranya hyperactive dan autism. Semua menyebabkan speech delay. Yang ni banyak parent involvement. Saya suka sebab saya tahu apa yang dia buat dan saya boleh main ulang2 kt rumah. Macam sekolah tu, diorang mcm xnak sangat bg info apa yg diajar sebab 'it's not our practise' kata mereka. So bila Nazhan dok babble kt rumah, saya xleh agak langsung dulu.

Bukan tu saja, untuk confirm Nazhan xada hearing problem mi buat test di hospital. Selepas menjalani pemeriksaan pendengaran dan confirm Nazhan xada problem, kami buat beberapa speech therapy pula di Loh Guan Lye. Aktivitinya kebanyakkan sama dengan playgroup tp lebih berkesan sebab lebih menekankan verbal response dr Nazhan.

Banyak yg diajar, tips2 untuk train anak di rumah. Most of it, saya memang dah tahu tapi xcukup komitmen untuk dibuat di rumah sentiasa. Bayarannya saya tak pasti sebab semuanya ditanggung company . Jadi, saya akan berkongsi disini untuk kebaikkan bersama dalam entry akan datang, insyaAllah.





- Posted using BlogPress from my iPhone

0 comments: