Tempat Berkelah Best di Selangor, The Nahara, Kalumpang sesuai bawakeluarga dan kawan-kawan

1:52 AM ida ahmad 2 Comments

Alhamdulillah, cuti Maal Hijrah baru ni kami penuhi dengan cuti santai bersama keluarga dan kawan-kawan di Nahara Training Resort, Kalumpang, Sungai Inki, dekat Kuala Kubu Baru, Selangor. Sepanjang perjalanan pergi dan pulang diiringi dengan lagu 1 Muharram nyanyian  ibu :P


The Nahara yang damai

Selalu dengar orang berkelah tapi seriau nak pi sebab tak nak crowded dan risaukan isu kebersihan. Namun di sini, memang sangat best. The Nahara memang bersih dan tak crowded masa kami pi tu. Perjalanan dari rumah kami di Bandar Bukit Raja ke Tanjung Malim dan resort The Nahara ambil masa 1 jam saja. 

Suami dan geng riders officemate naik motor dan gerak lebih awal sekitar pukul 7 pagi. Ibu drive dengan anak- anak menjelang pukul 9 pagi. Hehe. Pada mulanya ibu bayangkan mesti kena ke dalam hutan dan sedikit bahaya. Huhu.. tapi Alhamdulillah, senang ja nak pi rupanya. Masa kami pi 14/10/15, waze belum update resort ni jadi kami sesat sikit. Kalau guna Google Map insyaAllah tepat ;). Kalumpang Resort sebelah ja dengan The Nahara. Jalan pun tak jauh dari exit highway Tanjung Malim dan jalan kampung ke resort dan air terjun pun baik, tip top dan tak scary.

Lain kali involve family lagi ya che abang sekalian

Bila sampai parking pun banyak dan senang. Di The Nahara ada banyak wakaf untuk lepak dan berbeque, chalet, toilet yang bersih, surau, padang, sungai yang 'cool' dan tapak khemah untuk team building. 

Tempatnya sangat bersih dan diselanggara baik. Tak ada nyamuk.. Hehe..taktau la kalau masa ni orang lain yang kena attack.

Wakaf kami no 6, ada 2 meja dan tempat membakar tu.

Menu kami hari ni... Marbeles.. Alhamdulillah rezeki-rezeki. Kami pakat potluck bawa makanan dan tong-tong juga. Ada nasi lemak perbagai lauk termasuklah telur mata, ikan bilis goreng rangup, daging rendang, sambal sardin, ayam rendang dan ayam goreng. Selain tu, tak lengkap berkelah kalau tak ada bihun goreng yang sedap.. ha ha & ada kuih pulut serunding juga. First time pulut serunding saya makan dibalut ala-ala kek roll.. Ayam kami bakar di sana, tempat provided. Jajan dan keropok pun ada. Apa lagi... Sakanlah budak-budak makan. Nuh Iman pun 2x5.. Amboi2x.

Ramai yang baru kenal :D

Ibu buatkan brownies. Mereka orang yang pertama selain dari kami anak beranak rasa brownies ibu. Yeah! Ada yang puji, minta resepi & nak order. Kalau korang suka brownies, ni link Resepi Brownies Sedap yang ibu buat tu.  Tak confident, boleh order saja !


Paling enjoy budak2 ni dan taman2 pun cantik dan bersih

Meh layan gambar yang tak seberapa yaa.. Ibu tengok makanan dan air terjun, lupa camera dah.. Ada hasil dari camera kawan - kawan juga ni.

Masih jinak-jinak merpati Nuh Iman dengan air sungai

Surau yang bersih dan unik
 `
Syok gila ! Tambah-tambah time ni tak crowded.

Kalau korang berminat, boleh layan facebook The Nahara. Ada beberapa gambar, ibu pinjam dari facebook tu.

Jambatan untuk ke wakaf seberang sungai

Chalet hitam putih untuk disewa

Kolam yang cantik 

Kalau korang malas nak prepare makanan sendiri, boleh order di sana juga. Kat pokok2 ada ditampal menu-menu yang available. Jadi, boleh main order saja! Selamat bercuti-cuti Malaysia!

P/S: Sangat ramai orang call saya nak booking Nahara ni. Untuk mudahkan semua, saya dapatkan phone no management Nahara, Kak Rahmah +60 19‑431 2193 ni. Saya bukan kakitangan Nahara, cuma visitor yang gembira sahaja. Hope korang enjoy bermandi manda di sana. Oh ya, jaga2 juga dengan batu2 besar di tepi2 sungai tu. Boleh tergolek.


Review By,

Blogger
Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor 846056

2 comments:

Unknown said...

Tau tak Kedai makan tengah hari yg best di nahara

Han Hanni said...

Singgah sini tgk review nahara. Plannya nk ke sana next week.