Shaklee2u.com: Susu Merudum ada penyelesaian

Alhamdulillah, semakin ramai ibu yang berjaya dan terus berusaha untuk menjayakan penyusuan susu ibu. Bagi yang belum berjaya, jadikan kisah-kisah ibu yang lain sebagai pembakar semangat supaya anda tidak mudah putus asa. Kebanyakkan kegagalan penyusuan susu ibu adalah kerana kurangnya ilmu bukan kerana susu tidak ada atau susu merudum. Jadi, tambahkan ilmu di dada dan jangan malu bertanya. Jom ikuti kisah ibu hebat ini yang bangkit semula selepas susu merudum.




Assalamualaikum wrt,

Saya nak sambung entry tentang penemuan yang menyelesaikan masalah susu merundum saya beberapa bulan dulu..

Bila susu mula berkurang, baru la terhegeh-hegeh nak bukak balik forum susuibu.com. Dulu memang rajin jengah forum tu. Gali punya gali, terjumpa la blog AnakkuWiraku. Saya tertarik sebab first time dapat tau ada supplement yang dapat menambah susu ibu. Saya fikir, lebih baik amik supplement. Selain untuk banyakkan susu, dapat juga perbaiki kesihatan badan. So tanpa berlengah, saya pun order Trial Pack Set B untuk ibu menyusu.

First time consume, bila pam susu nampak berbezaan pada warna susu. Kekuningan. Seminggu saya makan set B .. susu still tak nampak peningkatan. Minum air banyak dah rasa... Tapi saya tak konsisten dalam mengepam. Kat ofis tu kadang-kadang meeting la, dan macam-macam. Jadi saya tak stick pada jadual mengepam saya. Kejap pam pukul 10, jam kol 11 jap kol 2. petang kejap kol 4, kejap kol 5... Agaknya susu tu nak keluar pun tak pasti bila sepatutnya nak keluar. haha..

Bila tengok hasil mengepam tiada perubahan ketara, mula la down.. makan vitamin pun mula tak konsisten. Tapi bila stok ebm mula merosot, saya sedar kembali. Saya belum mahu mengalah! Saya nak pastikan anak ke-3 saya dapat penyusuan penuh dari saya hingga sekurang-kurangnya 2 tahun!

Jadi lepas tu saya order pula ESP. Memandangkan dah belanja banyak, saya paksa juga diri supaya memenuhi syarat-syarat untuk memastikan pengeluaran susu bertambah:

1. Minum air sekurang-kurangnya 3L sehari - saya buat sukatan. 2 x 1.5L tupperware.

2. Konsisten dengan jadual mengepam - pam jam 11 pagi, 4 petang, 9 malam dan pam sambil nenen pada waktu malam. Saya tak kerap pam di ofis sebab saya takut tak dapat nak menepati jadual. Saya rasa better 2x sahaja, tapi ikut jadual. Lepas tu bila susu dah konsisten baru saya pam 3x di ofis - 11 am, 2.30 ptg, 5.30 ptg. Alhamdulillah, so far dapat ikut jadual ni. :)

3. Sentiasa berdoa dan berdoa...

Alhamdulillah, dalam masa seminggu dah nampak peningkatan. Masa susu down, saya cuma dapat 2-3 oz sahaja sekali pam. Alhamdulillah, dapat upkan sehingga 5-6 oz sekali pam. Lagi best, dapat 2x let-down semasa pam. Saya ni pam guna Avent Manual je. Kira on each breast boleh dpt 1x let-down la pada satu sesi pam.

Oh ya! Lagi satu perkara yang saya perasan, hasil mengambil vitamin Shaklee... Sakit-sakit pinggang yang saya alami selepas habis berpantang dah hilang! Mula-mula tak perasan. Tapi tak lama tu baru perasan.. eh.. dah takde sakit pinggang la sekarang. Alhamdulillah.. :)

Terima kasih Kak N sebab memperkenalkan Shaklee kepada saya!


Set penyusuan Shaklee terdiri dari 4 jenis vitamin iaitu Vitamin C, B Complex, Vitelea(Multivitamin) dan Alfalfa. Kesemuanya membantu dalam menjaga kesihatan ibu secara menyeluruh dan menggalakkan pengeluaran susu ibu. Hanya 2 biji sehari untuk Alfalfa dan lain-lain 1biji sehari. Set trial pek didatangkan untuk penggunaan sebulan berharga RM80 bersama pos dan hadiah percuma. Ia dipek untuk memudahkan anda membawa ke mana sahaja. Jadi, tiada alasan lagi untuk teruskan penyusuan susu ibu yang berjaya walau di mana anda berada.



Jika anda berminat, boleh order di sini. Anda juga boleh terus ke cawangan Shaklee berdekatan anda dan menggunakan ID 846056 untuk pembelian pada harga ahli. Set2 trial pek tidak dijual dicawangan cuma online sahaja.

0 comments: